حافظه من

در اینجا به آنچه که فکر میکنم، از آنچه که میخوانم و همچنین تجربیاتم مینویسم.

حافظه من

در اینجا به آنچه که فکر میکنم، از آنچه که میخوانم و همچنین تجربیاتم مینویسم.

الله بهترین بهترین هاست که از آن بهتر نیست. الله رحمن الرحیم است، راه گشاست و راه حل بسیار دارد.

اهمیت کلمه و ایده

سه شنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اهمیت کلمه و ایده

 

با گذشتن از فرم به محتوا می‌رسیم، البته این گذار مربوط به رشد شخصیتی و فرهنگی بنده می‌باشد. وگرنه از ابتدا محتوا بوده و سپس فرم مشخص می‌شده است. در نوجوانی گمان می‌کردم مشکل تولیدات رسانه‌ای جبه‌ی انقلاب و مذهبی‌ها در فرم است، یعنی نداشتن جذابیت‌های ظاهری، مانند شکل و رنگ و تقریب به واقعیت و هیجان و غافلگیری و از این قبیل مسائل که که هرچقدر گروه سازنده متبحرتر باشد کارش بهتر در می‌آید.

اما پس ورود به دانشگاه امام صادق و تحصیل در رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات به این نتیجه رسیدم که مسئله اصلی نداشتن متن‌قوی برای تولیدات رسانه‌ای است. در انواع زمینه‌ها متون جبه‌ی انقلاب و مذهبی دارای جلاء‌هایی است که مخاطب را اقناع و ارضاء نمی‌کند. قالب‌های اخبار، داستان، کلاس‌ها سخنرانی‌ها، فیلم و کارتون و حتی جمع‌ها و جوهای بچه مذهبی‌ها بعضا البته.

به این نتیجه رسیده‌ام که خلاء و تهی بودن مطالب و ناراضی باقی گذاشتن مخاطب به علت پرداختن بیش از اندازه به ظاهر و غفلت از باطن و لب کلام است -با رعایت ظاهر دین و شریعت و قالب‌های ایدئولیژیک هیچ مسئله‌ای که ندارم؛ بشدت هم قائل بر رعایت شدنشان هستم- اما اگر ما انرژی و سرمایه‌ای داریم نباید همه‌ی آن‌را صرف ظاهر کنیم و باید به باطن و اندیشه و لب کلام هم پرداخت.

امروزه در رسانه‌ها اخبار و اطلاعات را به شیوه‌ای پیشرفته‌تری سانسور می‌کنند، آنان از انتشار خبری در اصل منبع جلوگیری نمی‌کنند اما از ضریب دادن به آن پرهیز کرده و اخبار مدنظر خودشان را با شدت و سرعت و وسعت بیشتری پخش می‌کنند. اینگونه اخبار ضعیف‌تر اصلا در جهان سریع و شلوغ امروزی دیده نمی‌شود و اگر دیده شود جریان ساز نمی‌شود.

              گفته می‌شود با بیان ایده‌ها و اندیشه‌ها، مخاطبان ذهنشان درگیر شده و حول آن مطالب اندیشه می‌کنند، یعنی با مطرح ساختن ایده‌ها شما می‌توانید تعیین کنید که مخاطب حول چه مطالبی اندیشه کند و با استمرار این استراتژی شما تعیین می‌کنید مخاطب چه نتیجه‌ای بگیرد.

              می‌توان این نتیجه را گرفت که آزادی –آرمان مدرنیته- بیش از پیش به محاق رفته است. انسان به امری که برایشان طراحی و پخش شده است توجه می‌کنند، درگیر آن می‌شوند در نتیجه دیگر ذهن آزادی نخواهند داشت، و کسی که ذهن و اندیشه‌اش در دست دیگران باشد، چه بهره‌ای از آزادی دارد!

سطور بالا جهان تیره رسانه‌های وابسته به قدرت و سرمایه داری را توصیف می‌کند که به نکته‌ی کلیدی آن حقیقتی انکار ناپذیر است.کلمه و ایده، محور اصلی متن بالا بود. همیشه این کلمات و ایده‌ها بوده‌اند که نقش موثر و تعیین کننده‌ای در زندگی اجتماعی ما انسان‌ها داشته‌اند. ما از تعامل با یکدیگر کلمات را معنا می‌کنیم، ایده‌ها، اندیشه‌ها و آرزوها را شکل می‌دهیم. ما خوب و بعد را تعریف می‌کنیم، کارهای خوب و بد، متعالی و پست، خوشی و ناخوشی را تعریف می‌کنیم و راهی برای رسیدن به خوبی‌ها و خوشی‌ها و تعالی ترسیم می‌کنیم و تلاش می‌کنیم از بدی‌ها و ناخوشی‌ها و پستی‌ها بپرهیزیم.

اینجا کلمات و ایده‌ها و به طبع آن تکنیک‌های اقناع و استدلال‌ها نقش مهمی دارند در به کرسی نشاندن حرفشان. انسان‌ها حول کلمات و ایده‌ها زندگیشان را تعریف می‌کنند، می‌چینند و عمل می‌کنند.

 

پشتوانه‌های نظری این متن:اندیشه‌های پارسونز (مکتب کارکردگرایی ساختاری) و مکتب تعامل گرایی نمادین است.

 

محمد امین گلستان فرد

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۰۵
محمد امین گلستان فرد

اندیشه

ایده

رسانه در عصر جدید

کلمه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی